Γονιμοποίηση - Μίτωση - Μείωση - Mendel

Το διάγραμμα αυτό είναι χρήσιμο ως εισαγωγή στη Βιολογία Γ' Θετικής Κατεύθυνσης. Βοηθάει στην κατανόηση και εμπέδωση γνώσεων που περιέχονται στις σελίδες 134-145 του βιβλίου Βιολογίας Γενικής Παιδείας της Β' Τάξης και που εννοείται ! ότι πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές-τριες της Γ΄, παρόλο που είναι εκτός ύλης στην Β' και δεν υπάρχουν στο βιβλίο της Γ΄ !.
Αφορά στη μίτωση, τη μείωση, και τη γονιμοποίηση. Χρησιμοποίησα στοιχεία που αναφέρονται στα σχολικά βιβλία. Δε χρειάζονται λεπτομέρειες σχετικά με τα επιμέρους στάδια των διαδικασιών αυτών παρά μόνο η ουσία. Αυτό βέβαια ο μαθητής δεν το συνειδητοποιεί παρά μόνο αφού εξαντλήσει την ύλη της Γ' και τότε είναι αργά για να καταλάβει ότι πολλές από τις λεπτομέρειες που τον υποχρέωσαν να διαβάζει το καλοκαίρι ή το Σεπτέμβρη ήταν άχρηστες. Για παράδειγμα, το στάδιο της μετάφασης είναι το μόνο που χρειάζεται ενώ η πρόφαση, ανάφαση, τελόφαση είναι ουσιαστικά άχρηστες.
Διαβάζοντας λοιπόν τις σελίδες 134-145 από το βιβλίο της Β' μαζί με το διάγραμμα αυτό καθώς και με το διάγραμμα του κυτταρικού κύκλου που υπάρχει πιο κάτω κάνει μια καλή εισαγωγή στην ύλη της Γ' (με την προϋπόθεση ότι έχει ένα καλό υπόβαθρο από τη διδακτέα ύλη της Β').
Το διάγραμμα αυτό θα χρειαστεί επίσης και στο 5ο κεφάλαιο (Μενδελική κληρονομικότητα) αλλά και στο 6ο (Μεταλλάξεις).

2 σχόλια:

Παναγιώτης είπε...

Στο σχολείο μου πέρισυ που ήμουν β λυκείου βιολόγια μας δίδασκε ο φυσικός και εννοείται πως δε φτάσαμε στις επίμαχες σελίδες που χρειάζονται στη γ λυκείου. τα συμπεράσματα δικά σας...

I ME MINE είπε...

Παναγιώτη-Πάνο, αρχικά, καλή επιτυχία! Τα προβλήματα της εκπαίδευσης είναι ατελείωτα και σύνθετα, αλλά κυρίως έχουν να κάνουν με την προσωπική στάση του κάθε εμπλεκόμενου. Το πρόβλημα που θέτεις είναι γνωστό, είναι ο κανόνας, αλλά από προσωπική εμπειρία και από έρευνες που έχουν γίνει(και ο καθένας τις χρησιμοποιεί όπως θέλει, αφού στην Ελλάδα είσαι ό,τι καραγκιόζης δηλώσεις) σου λέω ότι τελικά δεν είναι τόσο θέμα ειδικότητας (Βιολόγου, Φυσικού κλπ), αυτό είναι δευτερεύον, άλλα είναι τα προβλήματα . . . και τελικά, καλή επιτυχία !